Automotive online, onze nieuwe realiteit?
/
De grootste bezorgdheid van de automobielbedrijven op dit moment is hoe ze de komende weken en maanden op een zo veilig en efficiënt mogelijke manier opnieuw kunnen functioneren. Dit vormt op zich al een behoorlijke uitdaging. Op middellange termijn liggen er nog enkele extra vraagstukken op tafel. Eén daarvan is de vraag op welke wijze de dealers de competenties van hun nieuwe en bestaande medewerkers blijvend en duurzaam kunnen ontwikkelen binnen deze voor iedereen nieuwe context. De competentiedruk op de gemiddelde verkoper, receptionist, onderdelenverantwoordelijke of technicus zal namelijk niet verminderen; wel integendeel. Ook de automotive branche wordt met enorme uitdagingen geconfronteerd om de dealerbedrijven weer succesvol her op te starten na de afgelopen lock down periode. Aanpassingsvermogen en slim in kunnen spelen op de veranderde omstandigheden zijn daarbij noodzakelijke vereisten om in deze nieuwe realiteit de weg te vinden.
Focus hierbij op de cruciale vraag “Wat kan er wel” staat natuurlijk centraal, zowel voor het voor deze belangrijke groepen meer dan ooit actueel. Vanwege de Covid19-crisis lijkt het wel of elke trainingsaanbieder zich gestort heeft op online learning. Importeurs organiseren uiteraard al langer onlinetrainingen al gaat dat meestal om kennisgerichte onderwerpen. De kernvraag is dan ook of de automobielbedrijven cultureel en structureel volledig klaar zijn om optimaal om te gaan met een blended opleidingslandschap waarin de individuele en de collectieve leermomenten elkaar on- en offline afwisselen.Daarom is het goed om te weten dat uw vertrouwde trainingspartner Gear al sinds jaren op dit terrein actief is. We hebben al veel eerder een strategische keuze gemaakt voor Blended Learning binnen de automotive sector, waarbij de intelligente combinatie van diverse online en offline instrumenten leidt tot een efficiënt en praktisch leertraject.
Het is goed om een zorgvuldige afweging te maken bij het opzetten van een Blended leertraject, omdat het niet alleen maar voordelen kent. Vanuit onze eigen ervaring, met verschillende online platforms (zoals Adobe Connect, Microsoft Teams, Google Meet) bij eerdere trajecten benoemen we een aantal voor de hand liggende aandachtspunten bij online training in vergelijking met traditionele klassikale training:Met de tools en een goede opzet alleen komen we er immers niet. De dealer en zijn/haar medewerk(st)ers zullen zich moeten aanpassen aan een nieuwe vorm van permanent leren met meer en kortere opleidingsmomenten. Het vraagt een groot stuk discipline en zelfwerkzaamheid van de trainees en de actieve ondersteuning van hun managers. Deze manier van werken biedt echter ook veel voordelen:. Dde gedeeltelijke eliminatie van reistijden en –kosten, de mogelijkheid tot individuele begeleiding en vooral de mogelijke personalisatie van de leertrajecten naar inhoud en planning. Laat ons opleidingstrajecten niet langer uitdrukken in aantallen te volgen dagen, maar kijken naar de eindtermen die iemand dient te halen in bepaalde rollen en/of functies binnen het dealerbedrijf.
Het vergt discipline en persoonlijke verantwoordelijkheid van de deelnemer
Het vereist lokale management aandacht
Door sterker individueel karakter ontbreekt groepsdynamica
We hebben echter ook gezien dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen deze aandachtspunten:
Flexibel qua tijdsindeling (ook buiten werktijd)
Eliminatie van reistijd en -kosten
Persoonlijke online begeleiding
Optimaal individueel maatwerk
Gear gelooft als exclusief partner van de automobielsector sinds 1992 heel sterk in deze aanpak voor de distributeurs en is er ook klaar voor. U bent van harte welkom om hierover met ons van gedachten te wisselen om deze kans optimaal te benutten.