De serviceafdelingen van de concessie worden nog te vaak aangeduid als ‘aftersales’ of ‘naverkoop’ activiteiten, waarbij de nadruk vooral ligt op dienstverlening en oplossen van problemen.
Toch is het belang van deze afdelingen voor de winstgevendheid van de concessies de laatste jaren enkel toegenomen. Concurrenten voor service en onderdelen hebben zich verder ontwikkeld en worden steeds vaker een alternatief voor de klanten, zeker na afloop van de garantieperiode.
Deze opleiding geeft de servicemedewerkers de nodige commerciële vaardigheden en tips om het eigen aanbod actief te blijven promoten en verkopen om maximum return en rendement te halen uit de service- en onderdelenactiviteit.
Het programma wordt standaard aangeboden als een fysieke classroom training. De verschillende modules kunnen ook virtueel worden gevolgd in sessies van max. 3 uur. Maximale interactie tussen de deelnemers waarbij ze samen uitwisselen en oefenen staat centraal. Deelnemers ontvangen of downloaden checklists om de onderwerpen in hun eigen praktijk toe te passen.
Het strategisch belang en de voordelen van actieve verkoop van de service
De verschillende niveaus in het verkopen van de service
Analyse van de doelgroepen en mogelijke verkoopactiviteiten
Verkoopkansen in de dagelijkse activiteiten
Vaardigheden voor overtuigend verkopen van het eigen aanbod van service en onderdelen:
Kansen herkennen en grijpen
Omgaan met weerstanden
Analyse van de behoeften en wensen van klanten: vraagtechnieken
Kracht van het serviceaanbod: de 5 categorieën argumenten
Overtuigend presenteren van de argumenten: kenmerken vertalen in voordelen
Effectief argumenteren en omgaan met bezwaren
Presenteren van de prijs en onderhandelen
Sluiten van de verkoop
Verkoopgesprekken voeren in de praktijk
Module 1 (3u)
Het strategisch belang en de voordelen van actieve verkoop van de service
De verschillende niveaus in het verkopen van de service
Analyse van de doelgroepen en mogelijke verkoopactiviteiten
Verkoopkansen in de dagelijkse activiteiten
Overzicht van de vaardigheden voor overtuigend verkopen van het eigen aanbod van service en onderdelen
Module 2 (3u)
Vaardigheden voor overtuigend verkopen van het eigen aanbod van service en onderdelen:
Kansen herkennen en grijpen
Omgaan met weerstanden van klanten
Analyse van de behoeften en wensen van klanten: vraagtechnieken
Klantentypes en aankoopmotieven
Module 3 (3u)
Vaardigheden voor overtuigend verkopen van het eigen aanbod van service en onderdelen:
Kracht van het serviceaanbod: de 5 categorieën argumenten
Overtuigend presenteren van de argumenten
Kenmerken vertalen in voordelen
Effectief argumenteren en omgaan met bezwaren
Module 4 (3u)
Vaardigheden voor overtuigend verkopen van het eigen aanbod van service en onderdelen:
Presenteren van de prijs en onderhandelen
Sluiten van de verkoop
Oefeningen: verkoopgesprekken voeren in de praktijk
Algemeen
Beide trainingen worden georganiseerd vanaf minimum 4 deelnemers
Prijzen enkel geldig voor bedienden (paritair comité 200)
Classroom training (2 dagen)
Locatie: Gear BV, Excelsiorlaan 17, Zaventem (zie routebeschrijving op de website)
Prijs per persoon: 275 euro per dag excl. BTW, inclusief broodjeslunch en koffiepauzes
(de financiële ondersteuning van Cevora is in de prijzen per persoon inbegrepen)
Online Training (4 sessies van 3u elk)
Prijs per persoon: 125 euro per sessie excl. BTW.
(de financiële ondersteuning van Cevora is in de prijzen per persoon inbegrepen)
Deelnemers beschikken over een pc met microfoon en optioneel camera