Automotive retail voor niet-specialisten
Het aantrekken van mensen van buiten de automotive sector betekent zeker een verrijking voor de dealerbedrijven en hun klanten. Deze mensen staan vakinhoudelijk vaak sterk, maar missen soms specifieke kennis over de automobielbranche en het dealerbedrijf. Om deze groep op dat gebied meer inzicht en gewenste kennis te geven is deze speciale online module ontwikkeld.
De doelgroep voor deze module bestaat uit medewerkers op staf- of algemeen managementniveau zonder ervaring binnen de automotive retail branche die recent gestart zijn in een dealerbedrijf. We denken dan concreet aan financiële mensen, HR, marketing, IT, Sales of Service managers en managers op market area niveau.
Deze module vergt van de deelnemer totaal een tijdsinvestering van 20 uur, verdeeld over diverse actieve leervormen en -momenten, begeleiding en opdrachten.
De prijs voor deelname aan deze module, inclusief alle materialen en persoonlijke begeleiding, kan direct bepaald worden van zodra we uw specifieke wensen en het aantal deelnemers kennen.
Inzicht in het globale reilen en zeilen van een dealerbedrijf
Basiskennis van de werkprocessen en de belangrijkste bedrijfsrisico’s die daarbij horen
Een goed begrip van de relaties met de belangrijkste stakeholders (intern en extern)
Kennis van de financiële en operationele sleutelindicatoren van een dealerbedrijf
Inzicht in de historiek van het merk en merkwaarden, de eigen producten en de concurrentie
Wat nodig is om de module succesvol te doorlopen:
Goede interne afstemming over leerdoelen, toepassing en planning van de leermomenten
Een rustige werkplek, voorzien van online verbinding, laptop/computer, camera en microfoon
Discipline om zich aan afspraken en opdrachten te houden
Actieve begeleiding en opvolging vanuit de direct leidinggevende
Een duidelijk mandaat om collega’s te interviewen en te bevragen
Wat nodig is om de vertaalslag naar de praktijk te kunnen maken:
Actieve begeleiding bij de eerste rapporteringen en verslagleggingen
Feedbacksessies door de leidinggevende na elk van de eerste managementmeetings
Heldere kwalitatieve doelstellingen op vlak van functionering binnen het automotive-kader
Actieve opvolging van het Persoonlijk Ontwikkel Plan door de manager
Vlotte toegang tot de resultatenrekening, de balans en de kengetallen
Actieve betrokkenheid bij bedrijf- en merk-gerelateerde dealeractiviteiten
Volwaardige rol en opdracht tijdens de overlegmomenten
Meeting efficiëntie door een sneller en vollediger begrip
Correcte en snelle rapportering en verslaglegging
Geloofwaardigheid en autoriteit naar de direct reports en het operationeel niveau toe