Het sturen van alle dealerprocessen naar een evenwichtig eindresultaat is op zich al een complexe materie. De voorbije jaren is de druk op rentabiliteit en cashflow door de marktevoluties nog verder toegenomen. Tegelijk is het aankoopgedrag van particuliere en professionele klanten door de digitalisering en snellere toegang tot informatie sterk gewijzigd. Gear kan u helpen de sterktes en uitdagingen van uw totale organisatie helder in kaart te brengen en prioritaire verbeteringsgebieden te definiëren.
Op basis van uw huidige resultaten brengen we de nodige tijd in uw bedrijf en in de gewenste afdelingen door en observeren we vanuit onze jarenlange ervaring de kwaliteit van de processen in real time.
Globaal kunnen we met u en uw medewerkers nagaan in hoeverre het beleidsproces zorgt voor de nodige heldere visie, strategie en beleidsdoelen. We formuleren adviezen met betrekking tot de effectiviteit van de organisatiestructuur in zijn geheel, met inbegrip van management- en aansturingslijnen. We stellen met u de kosteneffectiviteit van uw organisatie in vraag door het analyseren van de kwaliteit van de functieomschrijvingen. We houden daarbij rekening met optimale polyvalentie om de kwetsbaarheid van de activiteiten te beperken.
Voor de salesactiviteiten analyseren we in de breedte van het aanbod de effectiviteit van de sales medewerkers. Zo gaan we na of de nodige slagkracht in huis is om het totale aanbod van nieuwe en gebruikte voertuigen, parts, accessoires, uitrusting, branded goods, soft products en service proactief te verkopen. Pipeline management en klantgerichtheid worden concreet gemeten met het oog op kostenoptimalisatie en maximale klantentevredenheid van verkoop tot aflevering. De kwaliteit van de werkprocessen, middelen en heldere normen tussen alle afdelingen analyseren we om op het ritme van uw bedrijf resultaatgericht verbetering van de salesactiviteit te plannen.
Actief en centraal relatiebeheer vormt almaar vaker de hoeksteen van deze coördinatie tussen de dealerprocessen. De verwachtingen en wensen van elke klant nemen we mee in de analyse van de effectiviteit van de serviceprocessen. Een planning op jaarbasis is daarbij voor ons een standaard werkinstrument. We analyseren met de service- en partsmedewerkers de normen voor het proactief plannen en opvolgen van onderhoud, herstelling en gerichte interventies en houden waar nodig rekening met seizoenseffecten.
We draaien mee met uw team om concreet te meten waar we aan efficiëntie kunnen winnen met het oog op optimalisatie van leadtime enerzijds, en maximale kwaliteit en rentabiliteit van de interventies anderzijds. In de praktijk leiden onze adviezen het vaakst tot haalbare veranderingen in de organisatie die ingrijpende resultaatsverbeteringen inhouden.