Context & leerdoelen.png

De prestaties in de onderdelenafdeling zijn bepalend voor de kwaliteit van de service van de concessie. Deze is voor klanten vaak de reden om te blijven en nieuwe klanten aan te bevelen, of omgekeerd. Daarnaast levert de afdeling onderdelen samen met de serviceafdeling een essentiële bijdrage tot de rentabiliteit van de concessie op lange termijn. Het realiseren van uitstekende onderdelenprestaties in de autosector is een complexe materie die een permanente opvolging en beheer van de activiteiten vereist.

Deze opleiding biedt de deelnemers de nodige inzichten om de prestaties van de onderdelenactiviteiten correct in te schatten. Dit is de essentiële basis van waarop oorzaken van teruglopende resultaten tijdig kunnen worden gedetecteerd en aangepakt.


programma classroom training .png
  • Plaats van de serviceafdelingen in de financieel-economische capaciteiten van het bedrijf:

    • Winst (resultatenrekening) - Liquiditeit (cashflow) - Financieringsevenwicht (balans)

  • Dashboard prestatie indicatoren (KPI) van de afdeling onderdelen, o.a.

    • Stockrotatie, servicegraad en winstmarge van de onderdelen

    • Omzet mix, potentieel en capaciteit: intern, extern en waarborg

    • Klantentevredenheid en-retentie

  • Oorzaak-gevolg analyse: kritische factoren in de service- en onderdelenprocessen, o.a.:

    • Beheer van de bestellingen en opvolging van de voorraad

    • Beheer van de competenties in het magazijn

    • Actieve verkoop van onderdelen en accessoires

    • Uitgifte van de onderdelen aan de werkplaats- en klantenbalie

    • Interne samenwerking en communicatie receptie, werkplaats, magazijn

  • Analyse en conclusies van praktische cases.

  • Rapporteren en communiceren van de resultaten

  • Genereren van acties ter verbetering op korte en lange termijn


programma Online training.png

Module 1 (3u)

  • Plaats van de serviceafdelingen in de financieel-economische capaciteiten van het bedrijf:

    • Winst (resultatenrekening) - Liquiditeit (cashflow) - Financieringsevenwicht (balans)

  • Praktische case: analyse van een dealerbalans en -resultatenrekening

Module 2 (3u)

  • Dashboard prestatie indicatoren (KPI) van de afdeling onderdelen

    • Stockrotatie, servicegraad en winstmarge van de onderdelen

    • Omzet mix en potentieel: intern, extern en waarborg

    • Klantentevredenheid en -retentie

Module 3 (3u)

  • Oorzaak-gevolg analyse: kritische factoren in het onderdelenproces, o.a.:

    • Beheer en opvolging van de bestellingen

    • Voorraadbeheer en -opvolging

    • Uitgifte van de onderdelen aan de werkplaats- en klantenbalie

    • Interne samenwerking en communicatie receptie, werkplaats, magazijn

Module 4 (3u)

  • Analyse en conclusies praktische cases service en onderdelen

  • Rapporteren en communiceren van de resultaten

  • Genereren van acties ter verbetering op korte en lange termijn


Praktisch.png

Algemeen

  • Beide trainingen worden georganiseerd vanaf minimum 4 deelnemers

  • Prijzen enkel geldig voor bedienden (paritair comité 200)

Classroom training (2 dagen)

  • Locatie: Gear BV, Excelsiorlaan 17, Zaventem (zie routebeschrijving op de website)

  • Prijs per persoon: 325 euro per dag excl. BTW, inclusief broodjeslunch en koffiepauzes

    (de financiële ondersteuning van Cevora is in de prijzen per persoon inbegrepen)

Online Training (4 sessies van 3u elk)

  • Prijs per persoon: 150 euro per sessie excl. BTW,

    (de financiële ondersteuning van Cevora is in de prijzen per persoon inbegrepen)

  • Deelnemers beschikken over een pc met microfoon en optioneel camera